Zlé jazyky tvrdí, že Škoda plní v rámci mateřského koncernu Volkswagen roli jakéhosi ošklivého káčátka, kterému však není dáno vyrůst v krásnou labuť. Design nových vozů z Mladé Boleslavi je s každou novou generací uhlazenější a elegantnější, přesto Škodovce nezbývá, než se soustředit na mateřskou společností vymezené segmenty trhu. Volkswagen zkrátka nechce, aby na sobě jeho dceřiné společnosti příliš kanibalizovaly.
Českým řidičům na druhou stranu tohle rozdělení hraje do karet. Škodovka má s konkurencí bojovat hlavně cenou. A hozenou rukavici nedávno zvedli Korejci, když v Česku zahájili výrobu menších osobních aut z portfolia automobilky Hyundai. Korejská firma sice slaví dílčí úspěchy a vyhrála například velké výběrové řízení na dodávku nových policejních vozů, většina Čechů však i nadále preferuje „naši“ Škodovku.
Škoda Octavia čtvrté generace
Také čtvrtá generace Octavie a Octavie Combi pokračuje v nastoleném trendu čím dál elegantnějších vozů. Zachovává si přitom i hlavní výhody předcházejících generací, zejména velký zavazadlový prostor, který patří k těm největším v této kategorii. Češi totiž mají jakožto národ chatařů, chalupářů a domácích kutilů slabost pro praktická auta, která hodně uvezou a vydrží i hrubější zacházení či jízdy po nezpevněných cestách.
A nejen Češi, jako praktický vůz boduje Octavia i v zahraničí, kde od svého prvního uvedení v roce 1996 sbírá různá ocenění, obvykle pro nejlepší rodinný vůz v poměru cena/výkon. Ani Octavia ve variantě Combi však není nafukovací, a některé náklady se jí do zavazadlového prostoru nevejdou, ani když sklopíte zadní sedadla. Nezbývá tak, než náklad naložit na střechu, případně vyrazit do půjčovny pro přívěs.
Střešní příčníky a nosiče Thule
Střešní nosiče jsou ovšem v porovnání s přívěsy či návěsy mnohem elegantnější a levnější řešení. Nemluvě o tom, že půjčený přívěs musíte vrátit, zatímco ten koupený potřebujete mít kde garážovat. Základem pro všechny typy střešních nosičů jsou kvalitní příčníky. Ty musí být kompatibilní s konkrétním modelem vozu, pokud koupíte nějaké náhodně vybrané s tím, že si „nějak sednou“ nebo že „prostě budou nějak držet“, koledujete si o malér.
Renomovaný švédský výrobce nosičů a dalšího příslušenství Thule představuje řešení pro vozy Škoda pravidelně. A tak nepřekvapí, že pro letošní generaci Škody Octavie Combi už jsou na trhu příslušné příčníky Thule WingBar Evo. Ty se mohou pochlubit také integrovanými podélníky pro snadnou montáž střešních nosičů. Oceníte také aerodynamickou a odlehčenou konstrukci, která prakticky nemění jízdní vlastnosti vaší Octavie.
Nosičů můžete mít hned několik a snadno je měnit podle sezony a typu výletu. V zimě oceníte nosiče lyží a snowboardů. Stejně jako jiné sportovní náčiní, i lyže a snowboardy se těžko převážejí uvnitř auta, pokud v něm nejedete sami. Během cyklistické sezony lze na příčníky nainstalovat střešní nosiče kol, například oblíbený Thule ProRide 591. A pro univerzální využití jsou určeny praktické střešní boxy neboli rakve.
Obecně platí, že kvůli bezpečnosti je vhodné kombinovat příčníky a nosiče stejného výrobce, který garantuje jak jejich vzájemnou kompatibilitu, tak také kompatibilitu s daným modelem auta. Na produkty Thule se v tomto ohledu můžete spolehnout, splňují ty nejpřísnější evropské normy a pravidelně se umisťují na čelních příčkách v nezávislých testech a mezinárodních srovnáních. Uspěly také při náročných testech německého institutu TÜV Nord.
Pokud jde o příčníky Thule WingBar Evo, jejich maximální možné zatížení je 75 kilogramů, na střeše tak hravě uvezete kola pro celou rodinu nebo například dřevěné trámy či jiný podobný stavební materiál. V závislosti na tom, co hodláte na střeše vozit, je třeba vybrat vhodné doplňky.